Gezien de vele contacten die al enige tijd bestaan was Dijkstra niet verrast, maar het zelf te vernemen op locatie is toch anders dan rapporten, zienswijzen, telefoon of sociale media.
Gezien de dagelijks toenemende berichtgeving, het verschijnen van publicaties en meningen vanuit Den Haag en Lelystad, maar ook van diverse deskundigen, was het zeker nuttig stil te staan bij de essentie van de bezwaren uit gemeente Oldebroek en met name Wezep.
Het feit dat er vanaf het begin fouten en aannames zijn gedaan bij de milieurapportage, geen enkele invloed van Oldebroek bij de vastgestelde vluchtroutes, en het bijna vastgetimmerde streven Lelystad Airport open te stellen voor vakantievluchten vanaf april 2019 baart HoogoverWezep, en de VVD Oldebroek grote zorgen.
Gelukkig is wel te constateren dat de lokale politiek op 1 lijn zit, maar er in Den Haag nog veel moeten worden besproken over de gemaakte fouten en procedures. Met name het heel lang laag vliegen over de gemeente en een groot deel van de Veluwe, heeft heel veel gevolgen voor de woonomgeving, de economisch toeristische belangen en de veiligheid. Alleen herindeling van het luchtruim, snel naar grotere hoogtes stijgen, zal voor verlichting van de effecten en vermindering van de bezwaren kunnen zorgen.
Zowel de actiegroep Hoogover Wezep, als de lokale VVD, geven aan niet tegen opening van Lelystad Airport te zijn, maar vinden het heel belangrijk dat ook de belangen van de inwoners van deze omgeving serieus worden meegenomen.
De tijd dringt, en de nieuwe berekeningen bij de milieurapportgage komen half februari beschikbaar. Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft aangekondigd dat de bewonersdelegatie, die mede de fouten en tekorten hebben aangetoond, alle gegevens ter inzage krijgen. Zij hoopt hiermee weer wat vertrouwen in de overheid terug te winnen. 2019 komt dichterbij.