VVD bezoekt Boerderijmuseum

Op zaterdagochtend 26 februari heeft de VVD een bezoek gebracht aan boerderijmuseum De Bovenstreek in Oldebroek. Sinds de oprichting in 1999 zetten zich ruim honderd vrijwilligers in om de rijke geschiedenis van de gemeente Oldebroek en de plattelandscultuur door te geven aan de volgende generatie.

De nummer 2 op de lijst, Laurens van Oene, werd ontvangen door de bestuursvoorzitter van het museum; Nicolet Hoorn. Onder het genot van een bakje koffie werd kennis gemaakt met de vrijwilligers. Daarna volgde een korte rondleiding door het museum. Het Boerderijmuseum heeft door de coronapandemie enkele maanden dichtgezeten en veel evenementen konden ook niet doorgaan. De vrijwilligers kijken ernaar uit om weer mensen te ontvangen en het museum doet dit geheel in stijl met een nieuwe entree.

‘Een van de doelen van het museum is om jong en oud met elkaar in gesprek te laten gaan. De wereld van nu is zoveel anders dan hoe het vroeger was,’ vertelt Nicolet Hoorn. ‘Naast de ruimte die wij geven aan exposities, organiseren wij ook evenementen zoals de sprokkelmarkt, het oogstfeest en een kerstconcert. Het museum is zelfs te boeken als trouwlocatie.’ Hoewel ze optimistisch is over de toekomst van het museum, geeft Nicolet ook aan dat het vrijwilligersbestand vergrijst: ‘Het zou mooi zijn als we de komende jaren wat jonge vrijwilligers erbij krijgen!’

Het bezoek viel samen met de maandelijkse actiedag van het Boerderijmuseum. Op deze actiedag is het mogelijk om authentieke streekgerechten zoals pannenkoeken, snert en balkenbrij te bestellen. De snert en balkenbrij stonden al klaar, maar de vrijwilligers waren druk bezig met het bakken van pannenkoeken. ‘Ik mocht ook een poging wagen om een pannenkoek te bakken, maar ik denk dat ik het toch maar hou bij opeten,’ vertelt Laurens lachend.

Het werd de VVD duidelijk dat het museum breed gedragen wordt door de bevolking van Oldebroek. Zo wordt er actief samengewerkt met de gemeente en het bedrijfsleven. Bovendien krijgt het museum vaak scholen over de vloer en heeft het dus ook een educatieve functie. Als VVD vinden wij het belangrijk dat er in Oldebroek aandacht is voor cultureel erfgoed. Onze geschiedenis en cultuur verdienen nu eenmaal meer aandacht.