Tot in de late uurtjes
werd er gedebatteerd. Er waren twee initiatieven. De eerste optie hield in dat
de vrachtwagens op de huidige plek op H2O bleven, met aanpassingen aan de
parkeerplaats, die werd onderhouden door de chauffeurs zelf middels een daarvoor
opgerichte stichting. De andere optie hield in dat de chauffeurs op het terrein
van een lokale ondernemer, die ook gevestigd is op H2O, zouden gaan staan. Beide
initiatieven zouden €100.000 subsidie krijgen van de gemeente, die van de
algemene reserve - gemeenschapsgeld - zou worden afgehaald.
Enkele
randvoorwaarden hielden in dat er ruimte moest zijn voor 50 vrachtwagens en
natuurlijk dat het toegankelijk en ruimtelijk inpasbaar moest zijn. Ook was een
van de voorwaarden dat er voor de optie werd gekozen die financieel het meest
gunstige was voor de samenleving. Een lastige keuze voor de Raad. Ook voor de
VVD, beide voorstellen hadden immers sterke punten. Zo resulteerde het voorstel
van de lokale ondernemer op H2O in een vrijkomend kavel op het oude
parkeerterrein, wat voor meer bedrijvigheid op H2O zorgde. Aan de andere kant
was het voorstel van de stichting volledig in de gedachte van Oldebroek voor
Mekaar, waarin initiatieven van doeners uit de samenleving toejuicht worden. De
VVD was bereid een keuze te maken. De coalitiepartijen, SGP, ChristenUnie en ABO
waren echter niet van plan om een duidelijke keuze te maken en sloegen een heel
andere weg in door een amendement in te dienen, een aanpassing op het
voorstel.
In
dit amendement zouden beide initiatieven groen licht krijgen, een vergoeding van
zeventigduizend euro elk voor in totaal 70 vrachtwagens. Volgens het amendement
zouden er 35 parkeerplekken gerealiseerd worden op de bestaande locatie en 35 op
locatie van de lokale ondernemer. De VVD was, en is nog steeds, verbijsterd. De
gang van zaken op zich is schandalig te noemen, doordat twee jaar overleg en
inspraak in de prullenbak werd gegooid. De betrokkenen zijn verder niet gehoord
door de partijen. Het nieuw gecreëerde voorstel zelf had daarnaast vele
gebreken. Er is helemaal geen behoefte aan zo veel parkeerplekken voor
vrachtauto’s in onze gemeente. Zelfs toekomstige groei zal de zeeën aan
ongebruikt asfalt niet kunnen vullen. Voor al die ongebruikte ruimte word
€40.000 extra uit de reserve gehaald, geld dat de samenleving nu nooit meer op
een andere manier zal dienen. Concluderend is de VVD zeer teleurgesteld met dit
voorstel, waar de SGP, CU en ABO voor hebben gestemd. Beide initiatiefnemers
kunnen zich dan wel winnaar noemen, maar de samenleving draait op voor de
kosten. De Oldebroekse samenleving is hier de grote verliezer