Kijkend naar 2017

Het College heeft plannen voor 2017. De VVD geeft haar visie hier op. Wat volgt is onze bijdrage in de Raadsvergadering van 26 me 2016i.

Perspectief nota 2017                                                                                         logo

Vz,

We  bespreken de Perspectievennota, als opmaat voor de begroting 2017.

Hoewel wij op dit moment nog niet op de hoogte zijn van de uiteindelijke resultaten van 2015, of de meicirculaire 2016 van de rijksoverheid, wil de VVD  toch inhoudelijk reageren op de Perspectieven nota 2017.

Hierin geeft het college  aan  wat globaal de bedoeling  is voor het komende jaar, en wil  tevens de fracties gelegenheid geven met eigen ideeën en accenten te komen. Deze raadsparticipatie stelt de VVD op prijs, en past binnen onze gedachte van goed bestuur.

De VVD wil graag meedenken in dit beleid, en hoopt dat het College en de meerderheid van de fracties ons ondersteunen. Wij vertrouwen er op dat evt financiële gevolgen in de begroting wordt meegenomen.

U geeft aan verder te willen gaan op de weg van burgerparticipatie.  Wat ons bevreemd, is dat de inspanningen uit de samenleving juist meer personeelscapaciteit kost dan oplevert. Wij denken aan de uitbreiding van de formatie van de dorpscontactambtenaren, coördinatie m.b.t. groen en speelplekken, enz. Maar ook aan een  regisseursfunctie voor samenwerkingsverbanden, regionale coordinatie JOGG e.d. Naar de mening van de VVD zijn dit reguliere, begrootte, gemeentetaken. Niets bijzonders voor meer budget dus. Waar we ons ook zorgen over maken is hoe dit beleid vorm moet gaan krijgen in Oldebroek en Wezep.

Wij vragen u duidelijk aan te geven waar en hoeveel  capaciteitswinst er is te boeken, en dit in de begroting te verwerken om recht te doen aan de kerntakendiscussie van 2012.

De intergemeentelijke samenwerking baart de VVD zorgen. U geeft aan dat u na de verkiezingen van 2018 de verdere NEO samenwerking  wilt bespreken. Tevens geeft u aan de samenwerking met Hattem en Heerde te willen bestendigen. Dat de samenwerking binnen RNV afbrokkelt, ziet  u als een gegeven, terwijl de VVD en de Raad duidelijk hebben aangegeven dat wij hier zelf een rol in hebben. Het kan niet zo wezen dat gemeenten een deel van de samenwerking  opzeggen en de achterblijvende gemeenten met de (financiële nadelige) erfenis achterblijven. Of is het contract zo slecht ingericht dat dit toch mogelijk is? Graag uw visie.

Om de vele oude en nieuwe samenwerkingsvormen beter te kunnen  overzien vraagt u een aanzienlijk budget om de regie te verbeteren. Er van uitgaande dat dit voor alle deelnemers zal gelden lijkt het logischer om een gezamenlijke regisseur te benoemen, als u ons kan overtuigen dat dit echt nodig is. Ook op andere terreinen vraagt u meer budget voor de inhuur van meer (tijdelijk) personeel. We vinden dit een verkeerd signaal naar de samenleving. Het merendeel van het geld voor nieuw beleid gaat op aan interne zaken. De vraag is ook of dat wel binnen de spelregels van het personeelsbeheerfonds past. Dat hebben we immers juist opgezet om incidentele inhuur te financieren (uit vacature gelden, doorschuif, etc)

Op Ruimtelijk gebied is er al jaren discussie of er wel of geen seniorenwoningen bij moeten komen. Nu de ouderenbonden zich actief mengen in de discussie lijkt een drempel nu helder, namelijk de financiering. Ondanks dat de VVD altijd aangeeft dat de gemeente geen bank is, zijn wij enthousiast m.b.t. de Blijverslening. Wij verzoeken u dit plan uit te werken i.s.m. deze ouderenbonden en met een voorstel naar de Raad te komen. Een mogelijke financieringsbron kan de eenmalige vrijval uit de beheersplannen zijn, en een deel  in een revolverend fonds te storten.

Het Bedrijventerrein H2O staat hoog op onze agenda. De uitwerking van het Vernieuwd perspectief dient z.s.m. doorgang te vinden en de VVD wil z.s.m. met de RvC en de per 1 mei j.l. aangestelde Directeur kennismaken. Niet om zelf aan het stuur te zitten , maar om onze visie en  doelstellingen te onderstrepen.

In de Gebiedsopgave voor de Veluwe meldt u ontwikkelingen aangaande een burgerinitiatief over de Polder Oosterwolde. Hoewel de VVD sceptisch is over de toeristische kansen van de gemeente , zien wij wel mogelijkheden in dit gebied. Ontwikkelingen daar kunnen niet los gezien worden van het IJsseldeltaproject / hoogwater geul. Graag zien wij informatie en uitwerking van dit plan tegemoet.

Het beheer van groenstroken en speelvoorzieningen in de kernen baart ons zorgen. Het is gebleken dat de woonomgeving niet bereid is de taak van beheersorganisatie over te nemen. U heeft wel budget begroot voor onderhoud, maar vraagt daarnaast aanzienlijk geld  voor de regievoering. De VVD kan dit niet plaatsen.

U geeft aan dat afvalbeleid een bijdrage moet leveren aan de milieukwaliteit. Dit wilt u bereiken door Diftar, en wil de raad in juli informeren. Gezien de breed gedragen discussie die reeds met betrokken burgers/ klankbordgroep is gehouden, wil de VVD graag hier eerst een evaluatie over. Hun betrokkenheid is cruciaal voor het draagvlak.

Bij de maatschappelijke ontwikkelingen spreekt u  over mantelzorg. De VVD is zeker bewust van de noodzaak, maar ook van het positieve effect van de bindingseffecten tussen burgers onderling. samenleving. Dat u vanaf uw 2e zin over dit onderwerp direct spreekt over uitval en overbelasting, vinden  wij curieus. De rest van uw aandacht op ondersteuning, respijtzorg en extra aandacht geeft aan dat u weinig vertrouwen heeft in deze positieve effecten.

Uw zorg voor jeugdige werklozen en mensen met een arbeidsbeperking delen wij. Bij de voorbereiding en uitvoering van een sluitende aanpak wilt u de samenleving betrekken. U vraagt per omgaande budget voor stimulerende maatregelen. Wat ons betreft is dit te vaag. De ervaringen met dergelijke projecten elders in het land zijn weinig hoopgevend wat betreft de resultaten. Voor we er geld in gaan stoppen willen we eerst een deugdelijk plan zien.

Dat geldt ook voor het verzoek om de aanpak JOGG Noord Veluwe met 3 jaar te verlengen. De effecten zullen echter pas na 6 jaar zichtbaar zijn. Voor E 34.000,- per jaar vinden wij dat te vaag, naast het feit dat de rol van ouders geheel onderbelicht blijft.

Voor het komende jaar heeft u de intentie precariobelasting te heffen over de drinkwaterleidingen van Vitens. Deze partij heeft al aangegeven dit op te vangen door per huishouden E25,- extra in rekening te brengen. Aangezien de VVD pal staat tegen lastenverhogingen voor de burger, stellen wij een lastenverlichting voor van E25,- per huishouden bij de rioolheffing. Een rekensom leert dat de beoogde inkomsten van ong E650.000,- dan worden vermindert met ong E200.000,-. Derhalve nog steeds een aanzienlijk bedrag. Wat is hierop uw visie?

In eerste instantie gaat u voor 2017 uit van een begrotingstekort van E139.000, wat wordt omgebogen naar een positief resultaat van E511.000,- a.g.v. de Vitens precarioheffing. En dan vraagt u nieuw budget ter grootte van E481.000,-. Derhalve een minimaal overschot van E 29.000,-  De VVD noemt dit potverteren.

M.b.t. de nieuwe begroting geeft u aan  dat, a.g.v. de vernieuwing van de BBV, dit gevolgen heeft op de presentatie van de gegevens in de begroting. Al vele jaren dringt de VVD er op aan deze presentaties parallel te laten lopen om een transparant vergelijk te kunnen maken met voorgaande jaren. De VVD verzoekt u hier alsnog gevolg aan te geven.

De VVD ziet uw beantwoording graag tegemoet,