Verdwijnt Openbaar onderwijs uit Wezep?

De Openbare basisschool in Noordeinde sluit haar deuren in de zomer van 2017 vanwege het lage aantal leerlingen. Ook de laatste openbare basisschool De Wereldweide in Wezep kampt met leerling tekorten. Hoe gaan ze het tij keren?

Op 1 dec 2016 stond in de commissievergadering in Oldebroek het onderzoek naar de bestaansmogelijkheden van Het Noordermerk, de openbare school van Noordeinde, op de agenda.

Op basis van het leerlingenaantal heeft het Stichtingsbestuur besloten om per 1aug 2017 deze school te sluiten. Naar aanleiding daarvan werden een aantal mogelijkheden besproken om nog onderwijs in deze kern te behouden.  Een onderzoek van de Akker (Protestants Christelijk onderwijs) om Het Noordermerk als dislocatie onder te brengen  moet voor 1 feb 2017 uitsluitsel geven.

Maar omdat het Noordermerk een nevenvestiging van de Openbare school De Wereldweide in Wezep is, wordt deze mogelijk ook in haar voortbestaan bedreigt!

Het Stichtingsbestuur van De Wereldweide heeft weliswaar aangegeven alles te doen om deze laatste Openbare school in de gemeente Oldebroek open te houden, maar als het leerlingenaantal zo laag blijft als nu (39 leerlingen) , is na schooljaar 2017/2018 ook niets meer zeker.

Op vragen van de VVD om de communicatie te richten op het besef van ouders dat de schoolkeuze heel belangrijk is en niet alleen de kortste afstand, antwoordde de wethouder dat zij niet van plan was reclame te maken voor één school.

Volgens de VVD kan het betekenen dat, als het aantal leerlingen niet toeneemt, met deze  prima presterende basisschool ook de laatste openbare school na de zomer 2018 In de gemeente Oldebroek zou moeten sluiten!

De VVD zou dat enorm betreuren en zal alles op alles zetten om openbaar onderwijs in de gemeente Oldebroek te behouden, en sluiting proberen te voorkomen. Maar eerst moet het leerlingenaantal drastisch omhoog!

Aan de andere kant roept de VVD ook ouders van de schoolgaande kinderen  op om een bewuste keuze te maken welke school het beste past bij de opvoeding van hun kinderen. En niet alleen het aantal tegels van voordeur naar schooldeur als maatstaf neemt.