De VVD Oldebroek gaat voor zorgveiligheid (1)

Het zal u vast opgevallen zijn, het komt regelmatig voor dat iemand getroffen door een hartstilstand, gereanimeerd wordt door omstanders. Mensen die toevallig in de buurt zijn.

Maar hoe loopt het af als die omstanders geen reanimatiekennis hebben?

Of hoe loopt het af als er geen AED (apparaat dat gebruikt wordt bij hartfalen) in de buurt beschikbaar is?

Stelt u zich eens voor dat u mantelzorger bent. Bent u ook voorbereidt op een dergelijke situatie?

De VVD maakt zich al tijd al sterk voor veiligheid, verkeersveiligheid, woningveiligheid, omgevingsveiligheid, en dus ook uw gezondheidsveiligheid.  Dat willen wij borgen.

Veel mensen in onze samenleving willen zich ook sterk maken voor hun medemens. Maar hulp bieden bij hartfalen vereist toch enige kennis en vaardigheid. Gelukkig  kunt u daarvoor terecht bij meerdere instanties, commercieel, maar ook bijv bij het Rode Kruis. Vaak al na een cursus van 4 uren, krijgt u een certificaat dat aangeeft dat u  bekwaam bent in het gebruik van de AED en kan reanimeren. Dat certificaat heeft een geldigheid van 1 of 2 jaar. Daarna wordt er een herhalingscursus aangeboden.

Dat klinkt heel mooi, maar natuurlijk zit er een addertje onder het gras.

U wilt graag uw medemens helpen, mantelzorg verlenen of plotseling  iemand in nood helpen, maar de kosten voor de opleiding AED en reanimatie komen wel voor uw eigen rekening. Zelfs de herhalingsmomenten zijn voor uw eigen rekening.

Daar wil de VVD Oldebroek  iets aan doen. Want wij willen deze helden stimuleren, niet op kosten jagen. Zo helpen we de samenleving echt, Oldebroek Voor Mekaar !

Hoe we dat gaan doen?

Wordt vervolgd.