Officiele vlag voor Oldebroek!

Op donderdag 5 maart nam de gemeenteraad een besluit over het initiatiefvoorstel van de VVD om de gemeentevlag van Oldebroek officieel te maken. De gemeentevlag had tot nu geen officiële status en was ook niet als dusdanig opgenomen in het vlaggenregister van de Hoge Raad van de Adel.

De vlag die de gemeente Oldebroek gebruikt, bestaat al sinds 1938 en werd ontworpen als defileervlag. In het kader van het 40-jarig regeringsjubileum van koningin Wilhelmina werd er in dat jaar namelijk een defileermars georganiseerd waarbij alle gemeenten vertegenwoordigd waren. Ook Oldebroek werd vertegenwoordigd, onder meer door deze vlag.

De VVD vond het onwenselijk dat deze vlag geen officiële status had. Een vlag kan dienen als representatief en verbindend symbool binnen de gemeente. De viering van 75 vrijheid, leek ons een mooi moment om de gemeentevlag officieel te maken. We hopen dan ook dat de vlag aanwezig zal zijn bij herdenkingen, evenementen en in de toekomst ook in de raadzaal zal hangen.

Het voorstel van de VVD werd unaniem door de raad aangenomen. Nadat het voorstel was aangenomen, werd de Oldebroekse vlag door VVD fractievoorzitter Henk Kemp overhandigd aan raadsvoorzitter en burgemeester Tanja Haseloop – Amsink.