Motie tegen discriminatie LHBTQ+ in Oldebroek aangenomen!

In de raadsvergadering van 11 maart 2021 werd een Motie aangenomen, waarin het College werd gevraagd met een plan van aanpak te komen om de veiligheid, weerbaarheid en acceptatie van de LHBTQ+ ers in onze gemeente te verbeteren. De SGP stemde tegen, en was geschokt dat, met name ChristenUnie en het CDA deze motie ondertekenden. En die constatering schokte de VVD.

De bijdrage van de VVD:

"De VVD heeft in het verleden al eens het voornemen gehad een dergelijke motie op de agenda te zetten. Intern was toen het gevoel dat de tijd nog niet rijp was.

En het laatste wat je wilt, is dan zo een gevoelige motie inbrengen, die niet op de meerderheid in de Raad kan rekenen. Dan doe je meer kwaad dan goed.

Gelukkig blijkt dit nu wel het juiste tijdstip.

Dit signaal, dat College en Raad er is voor alle inwoners, ongeacht ras, geslacht, geloof, overtuiging en geaardheid, die allemaal gehoord mogen en moeten worden vind de VVD ontzettend belangrijk. Wij hopen op een unaniem besluit.'

Uiteindelijk stemden ChristenUnie, PVDA/Burgerpartij Oldebroek, ABO, CDA en VVD voor, en was alleen SGP tegen.

De bedoelde Motie:

MOTIE vreemd aan de orde van de dag “LHBTQ+”

Raadsvergadering: 11 maart 2021

De gemeenteraad van Oldebroek, gehoord de beraadslaging,

constaterende dat:

-        het de taak van de (gemeentelijke) overheid en verkozen volksvertegenwoordigers is om op te komen voor de rechten van elk individu zoals deze zijn vastgelegd in de Grondwet, art 1.: “Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan”;

-        4-7 procent van de samenleving lesbisch, homoseksueel, biseksueel of transgender is;1

-        uit cijfers blijkt dat LBH (20%) en T (40%) te maken krijgen met negatieve reacties en geweld;

-        negatieve reacties en geweld invloed hebben op het welzijn en de gezondheid van de LBHTQ+’ers;

-        er ook in de gemeente Oldebroek onveiligheid ervaren wordt onder LHBTQ+’ers.

overwegende dat:

-        we in de gemeente Oldebroek een inclusieve maatschappij        voorstaan waarin niet wordt gediscrimineerd op basis van geslacht, afkomst, geloof, seksuele geaardheid, lichamelijke of geestelijke beperking;

-        de houding en de rol van gemeenten belangrijk is in het acceptatieproces van LBHTQ+’ers.2

spreekt uit dat:

-        hij, de raad, een samenleving wil bevorderen waarin LHBTQ+’ers zichzelf kunnen zijn en waaraan zij veilig kunnen deelnemen.

verzoekt het college:

-        om met een plan van aanpak te komen om de veiligheid, weerbaarheid en sociale acceptatie van de LHBTQ+’ers te verbeteren en dit waar nodig “in te bedden” in de beleidstukken van de gemeente;

-        de lokale LHBTQ+ gemeenschap nadrukkelijk te betrekken bij het opstellen van dit plan van aanpak;

-        om met LHBTQ+ gemeenschap en de rest van de samenleving het gesprek aan te gaan. En tevens te komen met een advies te richting de raad over het belang van het hijsen van de regenboogvlag op coming-outdag (11 oktober), als teken van betrokkenheid met en de acceptatie van de LHBTQ+’ers;

-        de uitwerking van bovenstaande uiterlijk voor het zomerreces ’21 aan te bieden aan de gemeenteraad zodat het in de raad van september besproken kan worden.

En gaat over tot de orde van de dag.

(ondertekening)

ChristenUnie                            PvdA / Burgerpartij Oldebroek                               ABO                                                   VVD