COA doet verzoek aan Oldebroek voor mogelijk AZC

Op dinsdag 20 juni 2023 heeft het college van B&W de gemeenteraad op de hoogte gebracht van het verzoek van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) om een opvanglocatie te openen aan de Bovendwarsweg 83 in Oldebroek. De voormalige jeugdherberg staat al enkele jaren leeg en diende van 2009 tot en met 2011 ook als locatie voor de opvang van asielzoekers.

Asielzoekerscentra in de rest van Nederland hebben al geruime tijd capaciteitsproblemen. Er is sprake van een hoge instroom, de asielprocedures duren langer door het personeelstekort en de statushouders zijn moeilijker te plaatsen vanwege de woningnood. Velen zullen zich de schrijnende situatie van vorig jaar in Ter Apel herinneren. Om de druk op bestaande asielzoekerscentra te verlichten, worden op korte termijn nieuwe opvanglocaties geopend. De eigenaar van de jeugdherberg heeft de locatie aangeboden aan het COA en sindsdien is deze locatie in beeld als nieuwe opvanglocatie.

Als VVD zijn we niet op voorhand al voor of tegen het verzoek van het COA. We hebben vooral veel vragen voor het college en het COA. We willen graag meer duidelijkheid. Om hoeveel asielzoekers gaat het? Voor welke periode wil het COA dit asielzoekerscentrum openen? Wat zijn de gevolgen voor de omwonenden en welke impact heeft dit op onze samenleving? Bovendien vinden wij het belangrijk dat de inwoners worden meegenomen in de plannen en dat er duidelijk wordt gecommuniceerd.

Daarnaast maken wij ons zorgen over de Spreidingswet. In de Tweede Kamer is een meerderheid voor het invoeren van deze wet. De Spreidingswet geeft de staatssecretaris van Asiel & Migratie de bevoegdheid om gemeenten te verplichten om asielzoekers op te vangen. Wij achten de kans groot dat na de invoering van de Spreidingswet de gemeente Oldebroek alsnog opgezadeld wordt met een asielzoekerscentrum als de gemeenteraad het huidige verzoek van het COA afwijst. De VVD is van mening dat we beter zelf de regie kunnen nemen en houden. We willen voorkomen dat ons iets wordt opgelegd.

Op donderdag 29 juni om 19.30 uur vergadert de gemeenteraad dus over het verzoek van het COA. De VVD-fractie heeft veel vragen, maar wij zijn ook benieuwd naar wat u vindt. Wij nodigen u dan ook van harte uit om als belanghebbende, betrokkene of inwoner uit de gemeente Oldebroek in te spreken tijdens de vergadering. Dit proces heeft ook impact op de inwoners van ’t Harde. Uiteraard zijn die inwoners ook welkom om in te spreken. Aanmelden kan bij de griffier van de gemeenteraad (htabak@oldebroek.nl)

Voor meer informatie raden wij u aan om een kijkje te nemen op de website van de gemeente: https://oldebroek.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/034174de-37d6-4292-970c-aa7252869c5e . Heeft u vragen of wilt u uw mening geven over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op door een e-mail te sturen naar onze fractievoorzitter Henk Kemp  (hkemp@oldebroek.nl)

De VVD ziet u graag aanstaande donderdag in het hart van de democratie; de raadszaal.