Kan je het COA een ultimatum stellen?

De Partij CVO wilde in de raadsvergadering van 9 november per motie een ultimatum stellen aan het COA om af te dwingen dat zij voor eind november met antwoorden moesten op vragen die door gemeente Oldebroek waren gesteld. Een fractie komt met een motie. Allereerst hoort het natuurlijk bij de taken van een volksvertegenwoordiger om zaken onder de aandacht van het college te brengen en urgente zaken hoog op de agenda te houden. Dat is correct.

Ja dus, een motie indienen kan altijd. Of die wordt aangenomen in de gemeenteraad is iets heel anders.

Natuurlijk hoort het  bij de taken van een volksvertegenwoordiger om zaken onder de aandacht van het college te brengen en urgente zaken hoog op de agenda te houden.

In dit geval betreft het een brief van 13 juni, m.b.t. een verzoek aan  Oldebroek voor een mogelijk AZC waarop  het college in reactie een aantal vragen ter verduidelijking heeft gesteld. De beantwoording werd verwacht rond begin september. Dat was ook voor de VVD  een reĆ«le verwachting.

Echter, tot op de dag van vandaag (10 november) zijn de antwoorden van COA uit gebleven.

Dat vind de VVD bijzonder teleurstellend en zelfs onverantwoord, gezien de hoge prioriteit zoals die in de brief van juni werd aangegeven. Blijkbaar is die druk dus niet zo hoog, is de beantwoording wel heel erg ingewikkeld, of men onderschat geheel de impact in de samenleving die deze problematiek met zich mee brengt. Onbegrijpelijk en onverantwoord vinden wij dat.

De constateringen in de  CVO motie kan de VVD volgen, natuurlijk  zijn wij  niet blij.

Echter, het CVO  verzoekt  het College een ultimatum te stellen aan het COA voor beantwoording voor eind november.

De VVD is van mening dat, ondanks  onze genoemde kritiek,  de gemeente, het college, niet in positie is om een dergelijk ultimatum te stellen. Alles kan natuurlijk,  maar niet altijd effectief.

Dan te stellen, bij niet voldoen aan het verzoek in de motie geen medewerking meer te verlenen aan enig volgende vraag , is ook niet effectief of eerlijk . Je schept dan naar de samenleving valse verwachtingen dat zo iets mogelijk en juridisch houdbaar zou zijn.

Want nog steeds kan COA haar verzoek aan Oldebroek doorzetten, en moet het  college wettelijk deze aanvraag dan inhoudelijk beoordelen.

Daarnaast geeft het CVO aan dat de politieke partijen/ de gemeenteraad kleur moet bekennen. Met andere woorden: de gemeenteraad is aan zet. En ook dat is niet juist.

De VVD is wel van mening dat het college op korte termijn met COA in gesprek dient te gaan, om helderheid te krijgen.   Maar afdwingen is iets heel anders.

Het College zal dit zeker doen, aldus de portefeuillehouder.

Deze CVO motie wekt o.i. dus verwachtingen naar de inwoners die niet eerlijk zijn , en die je ook niet kan  uitvoeren of waarmaken.

De motie van CVO werd dan ook verworpen.