VVD Commentaren en aanvullingen bij Begroting 2024

Hieronder de bijzondere zaken uitgelicht, en reacties op andere partijen

In zijn algemeen concluderen we dus dat het financiële plaatje er goed uit ziet. Wel dient opgemerkt te worden dat nog vele wensen wel vernoemt zijn, maar nog geen gelden aan zijn gekoppeld zoals de vernieuwing van de Kamphal en de plannen bij Owios.

Veiligheid staat bij de VVD hoog op onze lijst, daarom  verbaasde het College ons  met een voorstel te kijken naar de mogelijkheden van een fietssnelweg! verwijs naar situatie  kom oldebroek, en zzstrwg met elke 30 m een uitrit! )

Het wegennet is ons inziens daar totaal niet geschikt  voor. Fietspaden zonder aanliggende voetpaden  strak tegen woning  inritten  aan,   Dan vragen we om ongelukken!

Ook de agrariërs zijn voor ons een belangrijke economische factor. Daarom verbaasde het ons dat het College nog steeds geen helderheid kon geven hoe de stand van zaken  is bij het initiatief van de "4 Merken" bij de provincie. Er wordt nu vaart gezet.

De gezondheidszorg is voor alle inwoners van belang. Er liggen al tijden plannen voor een nieuw gezondheids centrum in kern  Oldebroek. Nu er een praktijk vanwege pensionering dreigt te sluiten komen de gezamenlijke huisartsen zelf met een initiatief. Daar moet het College nu op korte termijn mee aan de slag. Het College deed deze toezegging.

De energie problematiek.

Steeds vaker komen problemen op tafel door zonnevelden/panelen. Meer windenergie is nodig als er geen zon schijnt. De RES levert niet voldoende windergie op,  zegt nu de Prov Gld na onderzoek. En de milieuminister wil af van zonneparken op weidegrond.

De VVD hield een pleidooi voor Small Modular Reactoren, die hebben toekomst. De Prov Gld heeft het nu opgenomen in bestuursaccoord.  In een brief van 16 mei j.l. na kamervragen van VVD en CDA reageert Min Jetten heel positief en gaf aan deze  initiatieven te steunen.

Maar er komt nu beweging, en volgens de VVD  is het tijd voor Oldebroek om met initiatieven te komen bijv in Regio Zwolle verband.

De VVD heeft inmiddels al de steun van de VVD fracties van Zwolle, Kampen, Elburg, Hattem, en Staphorst

Op de vraag: Is het college bereidt dit initiatief in de Regio breed uit te dragen, te agenderen en door te pakken? werd bevestigend geantwoord.

En toe kwam de ABO nog met een   Motie om een onderzoek te starten voor een rondweg rond de kern Oldebroek.

De VVD Oldebroek is zeker niet overtuigd van deze oplossing op dit moment. Reden is dat detailhandel in de kern  klandizie zal verliezen, de beoogde locatie heel veel grondeigenaren kent, de bodem veengrond is,  de kosten gigantisch, diverse studies die aangeven dat woningbouw onwenselijk is in laaggelegen gebieden met hoge grondwaterstanden, toekomstige waterstanden zelfs hoger moeten worden ivm CO2 en inklinkingsgevaar van de bodem zoals Noord van de Zzstrweg,  en als laatste , de Prov is momenteel bezig met een onderzoek de weg  te reconstrueren.

Daarnaast vz, hebben wij natuurlijk de Prov benadert. De P Staten met mobiliteit in portefeuille.

Citaat:

De verwachting van PS is dat de eerdere lijn (het ten minste 50% dragen van de kosten door de gemeente) ook hier zal worden gevolgd. De lijst met wensen is bovendien lang.

Op dit moment loopt een aanvraag mbt de N322, waar  13 miljoen nodig zou zijn.  Dit overstijgt al het budget van de Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid.

In de beantwoording wordt het verkeersveiligheidsrisico-aspect breed erkend, maar wordt ook aangegeven dat er op dit moment te weinig middelen zijn om effectieve maatregelen te treffen. Blut dus

Maar terugkomend op de vraag of zo'n rondweg, met het oog op verkeersveiligheid, een haalbare kaart is , nee,  denk ik eerlijk gezegd van niet. Aldus onze woordvoerder bij PS

Einde citaat

De motie indieners hadden deze info ook kunnen vragen bij hun vertegenwoordigers in de PS,  o nee,…die hebben ze niet. Of gewoon huiswerk doen en met beide benen op de grond.

Afgezien van de vragen, een haalbaarheids studie van deze omvang gaat ver boven de begroting van bijvoorbeeld het WHC onderzoeksplan uitkomen, dat was E225.000,-

Dan wil  je wel weten of dit haalbaar en uitvoerbaar  is.

En een peperduur onderzoek starten, wetend dat het alleen voor de bühne is,  met de verwachting dat dit straks onder in de bureau lade verdwijnt …………….

Dus nee, de VVD vindt dit plan niet zinvol. Echter, de meerderheid,  ABO, CU en DO 9 stemmen,  wil dit positief beantwoorden.

VVD, CVO, SGP en CDA , 8 stemmen waren tegen. Ik  ben benieuwd....