Teleurstelling na besluit van Provincie Gelderland

Het is zeer teleurstellend dat GS van Prov Gelderland niet in zee gaat met het initiatief van de Stg De 4 Merken. Een goed plan van 18 agrariërs met lef, ambitie en hart voor de natuur die graag deze aankoop mogelijk hadden gemaakt. De VVD fractie Oldebroek gaat nog een poging wagen bij onze Statenleden om GS op ander gedachten te brengen.

Voorkeursvolgorde vastgesteld voor verkoop boerderij Doornspijk

Provincie Gelderland heeft de volgorde vastgesteld van de kandidaten die een biologische boerderij in Doornspijk van de provincie willen kopen. De voorkeurskandidaat is een biologische agrariër en PAS-melder uit de buurt.

Gepubliceerd op: 1-december-2023

De provincie wil het erf, de gebouwen en 106 hectare grond aan de voorkeurskandidaat verkopen. Daarnaast wordt 14,5 hectare gebruikt voor natuurontwikkeling en 76,5 hectare voor een kavelruil in de polder Oosterwolde. “De voorkeurskandidaat levert de grootste bijdrage aan de in de verkoopbrochure gestelde doelen: verduurzaming van de landbouw, stikstofreductie en natuurversterking. En ook heel belangrijk; met deze verkoop helpen we een PAS-melder”, zegt gedeputeerde Landbouw en natuur Harold Zoet.

Aankoop en verkoop biologische boerderij

Eind 2021 kocht de provincie een biologisch melkveebedrijf met 197 hectare grond, waarvan ongeveer 171 hectare SKAL (biologisch) gecertificeerd is. Doel was om met de verkoop van het bedrijf aan een agrariër bij te dragen aan verschillende provinciale doelen zoals stikstofreductie, natuurherstel en verduurzaming van de landbouw.

In 2022 werd de boerderij daarom met een verkoopbrochure te koop aangeboden. 14 partijen toonden interesse in de aankoop van het bedrijf. Bijna 30 partijen wilden graag losse percelen kopen. In april mei 2023 werden er, na een voorselectie, aanvullende gesprekken gevoerd om de plannen inhoudelijk te beoordelen.

Locatie met piekbelasting LBV-regeling

In juni 2023 ontstond een nieuwe situatie toen het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) de Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties met Piekbelasting (LBV-plus) lanceerde. De vergunde uitstoot van de aangeboden boerderij is met 11721 mol/jaar veel hoger dan de drempelwaarde van 2.500 mol/jaar voor deze regeling. Daarmee kwalificeerde de boerderij plotseling als locatie met piekbelasting. De provincie heeft de gevolgen hiervan afgewogen en besloten door te gaan met de verkoop. Hierdoor werd het verkoopproces wel vertraagd.

Voorkeursvolgorde vastgesteld

Van de 14 geïnteresseerden zijn uiteindelijk 3 partijen geselecteerd die met hun plan veel bijdragen aan de provinciale doelen. Eén kandidaat scoorde het best. Die krijgt als eerste de kans om de boerderij te kopen. De voorkeurskandidaat wil zijn bedrijf verplaatsen naar de aangeboden locatie en hier een biologisch, natuurinclusief bedrijf runnen met agrarisch natuurbeheer en bescherming van weidevogels.

De provincie gaat nu verder in gesprek met deze kandidaat. Als verkoop niet doorgaat, wordt de locatie aan de 2e kandidaat aangeboden.

PAS-melder helpen

De voorkeurskandidaat is PAS-melder. Buiten zijn schuld om heeft hij op de plek waar hij nu zit niet de juiste vergunning. Op de nieuwe plek heeft hij die wel. Door op de oude plek de vergunning in te trekken, wordt de PAS situatie opgelost. Zoet: “Het heeft niet meegewogen in het besluit om deze kandidaat de voorkeur te geven, maar ik ben wel blij dat we met de verkoop ook een PAS-melder kunnen helpen. Dat lukt ons tot nu toe veel te weinig.”

Kavelruil Oosterwolde

Naast de grond die aan voorkeurskandidaat wordt verkocht, blijft nog bijna de helft van de grond over. Op 14,5 hectare wordt natuur ontwikkeld. De resterende 76,5 hectare grond is grotendeels gelegen in de polder Oosterwolde. Die grond wil de provincie aan agrariërs verkopen in een kavelruilproces.

Zoet: “Gelderse boeren zijn belangrijk voor ons eten, de economie en de leefbaarheid op het platteland. We hebben de agrarische sector hard nodig voor opgaven voor natuur, water, bodem en klimaat. Daarom willen we agrarisch ondernemers helpen die werken aan een gezonde toekomst voor hun bedrijf en hun omgeving. Dat doen we onder andere met de verkoop van deze boerderij.”